Meditácia – naozaj funguje? Výskum prináša šokujúce odhalenia

183

Výskumy konečne potvrdzujú, že meditácia, praktizovaná tisíce rokov, prináša mnoho zdravotných výhod, vrátane efektívneho zvládania stresu a úzkosti.

Zdroj Katerina May

Meditácia je definovaná ako cvičenie sústredenia na prítomný okamih. Praktizuje sa už tisíce rokov v rôznych náboženských tradíciách. Hoci bola tradične zameraná na duchovné osvietenie, dnes jej popularita rastie spolu s povedomím o duševnom zdraví a úľave od stresu. Mnohé americké školy teraz učia študentov meditáciu a meditačné aplikácie ako Headspace a Calm umožňujú ľuďom meditovať pomocou smartfónov, často s inštruktormi a upokojujúcou hudbou.

„Pred dvadsiatimi rokmi, keď som hovorila, že meditujem, ľudia si mysleli, že som v sekte,“ hovorí Kathryn Devaney, neurovedkyňa z Kalifornskej univerzity v Berkeley. „Asi pred šiestimi rokmi sa to zmenilo. Teraz ľudia často reagujú: ‚Och, viem, že by som to mal robiť.'“

Moderní nadšenci meditácie zisťujú, že niekoľko minút dychových cvičení denne má zdravotné výhody a výskum to potvrdzuje.

Zdroj Denis Oliveira

Meditácia zmierňuje stres a úzkosť

Psychologička na Harvarde, Sara Lazar a jej tím skúmali, ako meditácia znižuje úzkosť podobnú stresu. V jednej štúdii porovnávali programy na zníženie stresu: 42 dobrovoľníkov sa učilo meditáciu a jogu počas ôsmich týždňov, zatiaľ čo 25 dobrovoľníkov vykonávalo ľahké aeróbne cvičenia.

Obe skupiny prešli úlohou podmieňovania strachu, kde im ukázali lampu svietiacu v rôznych farbách, z ktorých niektoré boli spojené s miernym elektrickým šokom. Neskôr im boli predložené tie isté lampy bez šoku. Výsledky ukázali, že tí, ktorí sa venovali meditácii, lepšie prekonali svoju reakciu na farby spojené so šokom. Skeny mozgu odhalili, že meditácia zmenila spôsob, akým ich mozog spracovával strach a zlepšila ich schopnosť si uvedomiť, že už neexistuje žiadne ohrozenie.

Meditácia znižuje bolesť

Výhody meditácie presahujú zníženie stresu a úzkosti, pomáhajú aj pri zmierňovaní bolesti. Fadel Zeidan, neurológ z Kalifornskej univerzity v San Diegu, skúmal tento efekt.

V nedávnej štúdii Zeidan a jeho tím rozdelili dobrovoľníkov do dvoch skupín: jedna absolvovala tréning všímavosti, druhá nie. Dobrovoľníkom bola priložená horúca sonda na nohu a hodnotili svoju bolesť. Potom proces zopakovali, pričom skupina všímavosti meditovala a kontrolná skupina počúvala zvukovú nahrávku. Výskumníci tiež vykonali funkčné MRI skenovanie mozgu.

Výsledky ukázali, že meditácia znižuje aktiváciu neurónových sietí zodpovedných za sebauvedomenie, najmä v mediálnej prefrontálnej kôre. Zeidan vysvetľuje, že počas meditácie sa sebahodnota deaktivuje, čo vedie k väčšej úľave od bolesti. Signály bolesti sú stále prijímané, ale neaktivujú mozgové siete spojené s osobným vnímaním bolesti, čím meditácia pomáha oddeliť seba od utrpenia.

Zdroj Mor Shani

Meditácia vám môže pomôcť zostať pokojný

Jorgem je mužom, ktorý bol vo svojich 20-tich rokoch odsúdený za útok prvého stupňa. Narodil sa v Portoriku a presťahoval do USA, keď mal päť rokov. Keďže nehovoril plynule anglicky, spolužiaci sa mu v škole smiali, čo viedlo k častým bitkám.

Jorge sa o meditácii dozvedel pred rokmi v zápasníckom klube, kde si všimol, že jeden z jeho známych, ktorý meditoval, bol vždy pokojný, aj keď prehral. „Zaujímalo ma, prečo som ja taký naštvaný a on vždy pokojný,“ povedal Jorge.

Vo väzení sa Jorge naučil meditáciu a začal ju používať. „Keď sa začínam cítiť rozrušený alebo nahnevaný, jednoducho dýcham,“ hovorí.

Meditácia ponúka účinný nástroj na zvládanie stresu a zlepšenie duševného zdravia, ktorý môže pozitívne ovplyvniť každodenný život. Bez ohľadu na okolnosti, pravidelná prax meditácie môže priniesť pokoj a jasnosť mysle.

Zdroj

Odoberať
Upozorniť na
Meno alebo prezývka
Nie je povinný
Pre správne fungovanie komentárov spracúvame cookies, prezývky a e-maily používateľov

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

0 Komentáre
Inline Feedbacks
Zobraziť všetky komentáre