Overthinking: Nadmerné myslenie nie je porucha, ale superschopnosť

623

Výskumy ukazujú, že ako národ sme čoraz úzkostlivejší, a niet sa čomu čudovať, ak vezmeme do úvahy rôzne vonkajšie faktory, ako napríklad krízu životných nákladov a globálny politický konflikt, ktoré sa odohrali v posledných rokoch. Aj keď určité množstvo nadmerného premýšľania môže byť konštruktívne, má potenciál nás rýchlo pohltiť a v extrémnych prípadoch môže mať škodlivý vplyv na naše duševné zdravie a pracovný výkon. Nadmerné premýšľanie môže viesť aj k napätiu v tímoch, čo spôsobuje, že príliš analyzujete konanie seba alebo iných alebo častejšie kontrolujete ľudí. Priznajme si to – nikto nemá rád, keď ho niekto riadi mikromanažérsky. Hoci naše individuálne príčiny nadmerného premýšľania ovplyvňuje mnoho faktorov, je jednoduchšie zostať pod kontrolou, keď hlbšie pochopíme, prečo nadmerne premýšľame.

Po prvé, ako definujeme „nadmerné premýšľanie“?

Výskum ukazuje, že nadmerné premýšľanie – či už v osobnom alebo pracovnom živote – môže mať vážne dôsledky na našu pohodu a duševné a fyzické zdravie. Existuje tenká hranica medzi tým, čo predstavuje konštruktívne kritické myslenie na prijímanie informovanejších rozhodnutí, a nadmerným premýšľaním. Kritické myslenie sa zvyčajne točí okolo jasného cieľa, riadi sa logikou a má jasný výsledok, zatiaľ čo nadmerné premýšľanie býva jeho protipólom s množstvom rôznych výsledkov a možností, ktoré sťažujú videnie jasnej cesty.

men's black jacket
Autor fotografie je Nathan Dumlao

Čo spôsobuje, že náš mozog nadmerne premýšľa?

Nadmerné premýšľanie často vyvolávajú zmeny a neistota – ktorých sme v posledných rokoch všetci zažili veľa. A keďže všetci pokračujeme v navigácii zmien na neustále sa vyvíjajúcom pracovisku, na vedúcich pracovníkov aj zamestnancov sa začal usádzať celý rad nových obáv. Napríklad nárast virtuálnych komunikačných nástrojov odstránil možnosť čítať výrazy a reč tela spolupracovníkov, čím vznikol priestor pre neistotu v oblasti medziľudských vzťahov so spolupracovníkmi.

woman in black and white scarf driving car
Autor fotografie je Sinitta Leunen

Mnohí vedúci pracovníci sú teraz tiež znepokojení tým, ako hybridné a „návratové“ politiky ovplyvnia ich zamestnancov. Keď si dovolíme príliš premýšľať, môže to vyzerať ako slabosť. Váš vnútorný kritik môže byť prísny, ale zvyčajne sa vás len snaží chrániť – často zo strachu pred zlyhaním alebo hanbou.

Ako môžeme rozpoznať, kedy príliš premýšľame?

Pochopenie nadmerného premýšľania je kľúčom k jeho zvládnutiu. Tým, že identifikujete, kedy k nemu dochádza, môžete racionalizovať svoje myšlienky, aby ste zvládli výsledok. Nadmerné premýšľanie sa zvyčajne prejavuje tromi hlavnými spôsobmi: prežívaním, obavami a rozhodovaním. Prežívanie zahŕňa opakované premýšľanie alebo zaoberanie sa negatívnymi pocitmi, ktoré môžu byť dôsledkom situácie v práci, keď ste urobili chybu alebo zabudli na niečo dôležité. Spomienka na to sa v našom mozgu spúšťa a spôsobuje „flashbacky“, ktoré sa môžu objaviť kedykoľvek počas dňa alebo noci, zastaviť nás v našom konaní alebo narušiť našu koncentráciu. Obavy v kontexte nadmerného premýšľania znamenajú, že trávime viac času, než je potrebné, uvažovaním o veciach, ktoré sú v budúcnosti. Je to užitočné, keď to vedie k činom, ale väčšinu času máme tendenciu robiť si starosti o veci, ktoré sú mimo našej kontroly.

man in black leather jacket sitting on blue plastic chair
Autor fotografie je Muhmed Alaa El-Bank

Praktickejší a aktuálnejší spôsob, ako môžeme premýšľať, je pri rozhodovaní. Môže sa to stať vtedy, keď chceme urobiť čo najlepšie rozhodnutie, a preto vyčerpáme všetky možnosti, aby sme si boli istí, že ho urobíme, čo spôsobuje, že príliš premýšľame o detailoch, ktoré sú v celkovom obraze často nepodstatné.

Aké techniky môžeme použiť, aby sme zvládli nadmerné premýšľanie?

Keď sa trápite, existuje niekoľko rôznych prístupov, ktoré sa osvedčili. Prvým je nechať si čas na to, aby sme svoje starosti nechali voľne plynúť, zapísať si ich, aby sme ich dostali z hlavy, zistiť, či s nimi môžeme niečo urobiť hneď, a ak nie, nechať ich až do ďalšieho „času na starosti“. Druhý spôsob sa zameriava na „tu a teraz“. Existuje mnoho techník, ktoré nám môžu pomôcť dostať sa z minulosti alebo budúcnosti, ako napríklad všímavosť, dychové cvičenia a písanie denníka – niektoré nám fungujú a iné nie. Keď stojíme pred rozhodnutím, spôsobom, ako sa vyhnúť nadmernému premýšľaniu, je rozhodnúť sa pre niektorú možnosť hneď, ako dosiahneme želaný výsledok. Pýtajte sa sami seba: Vyrieši toto rozhodnutie problém alebo dosiahne výsledok? Nie je to vždy jednoduché, najmä pri dôležitých rozhodnutiach, ktoré si vyžadujú vyššiu úroveň premýšľania, ale pri každodenných rozhodnutiach môže byť táto technika veľmi účinná.

woman wearing black spaghetti strap dress beside beach
Autor fotografie je Kristijan Arsov

Pochopenie toho, čo nás vedie k nadmernému premýšľaniu, a používanie správnych techník na ich riešenie je neustálym procesom nášho osobného a profesionálneho rozvoja. A niekedy nám môže nestranná externá strana, napríklad profesionálny kouč, pomôcť zamyslieť sa nad našimi myšlienkami, pochopiť ich vplyv a znovu sa zorientovať pre pozitívnu cestu vpred. Ide o to, aby sme si uvedomili, čo nás ovplyvňuje a ako to čo najlepšie využiť vo svoj prospech.

Zdroj

Michaela Hric
Ahoj, volám sa Michaela. Veľmi rada čítam, cestujem, varím, no a samozrejme píšem. Prajem príjemné čítanie :)
Odoberať
Upozorniť na
Meno alebo prezývka
Nie je povinný
Pre správne fungovanie komentárov spracúvame cookies, prezývky a e-maily používateľov

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

0 Komentáre
Inline Feedbacks
Zobraziť všetky komentáre