Zlé návyky, ktoré ale majú na zdravie človeka aj pozitívny vplyv. Týmto si to môžete ospravedlniť.

1248

Každý z nás má isté návyky, ktoré sú pre nás potenciálne škodlivé. Spoločnosť ich považuje za nezdravý životný štýl, ktorý má negatívny vplyv na naše zdravie. Avšak, nie všetko je vždy čiernobiele, tak aj v tomto prípade vieme nájsť isté pozitíva. Možno to niekto bude brať ako ospravedlňovanie si danej veci, no my chceme poukázať len na fakty vyplývajúce zo štúdií. 

Pitie alkoholu 

The Glenlivet bottle
Photo by 戸山 神奈 on Unsplash

Samozrejme, že vám alkohol nezabezpečí večný život, takú moc nemá, aj keď sa nám v jeho opojení môže zdať presný opak. Existuje ale štúdia z roku 1967, ktorej sa zúčastnilo viac ako tisíc ľudí. Tí mali za úlohu skonzumovať jeden až 30 alkoholických nápojov (týkalo sa to najmä vína a piva) za týždeň. Vo výsledku sa potom ukázalo, že mali lepšie kognitívne funkcie ako abstinenti.

Výskumníci teda dospeli k záveru, že alkohol zlepšuje myšlienkové procesy, pretože zvyšuje prietok krvi v mozgu. Ďalšia štúdia zase dokázala, že istá miera konzumácie alkoholu pomáha chrániť pred chorobami, ako je napríklad Alzheimerova choroba. 

Ešte máme k dispozícii jednu pomerne bizarnú štúdiu spred 20-tich rokov – zúčastnilo sa jej viac ako 1800 účastníkov – tá dokázala, že ťažkí pijani žijú dlhšie ako ľudia, ktorí abstinujú. 

Fajčenie 

person holding white cigarette stick
Photo by Irina Iriser on Unsplash

Ako nikotín pomáha vášmu mozgu? Počas jednej štúdie sa prišlo na to, že ľudia s diagnostikovanou miernou kognitívnou poruchou, ktorým bola podávaná nikotínová náplasť počas 6-tich mesiacov, vykazovali zlepšenú pozornosť a psychomotorickú rýchlosť. Tiež sa im vrátilo 46 % normálnej dlhodobej pamäte. Kontrolná skupina, ktorá mala náplasti s placebom, naopak vykazovala zhoršenie o 26 %.

Vstávanie na obed 

woman sleeping on blue throw pillow
Photo by bruce mars on Unsplash

Snáď každému človeku je jasné, že nedostatok spánku vplýva na človeka negatívne. Štúdia z roku 2000 na Novom Zélande zistila, že ľudia, ktorí riadili vozidlá po tom, čo boli 17-19 hodín bdelí, mali horšie výsledky ako tí, ktorí mali v krvi hladinu alkoholu 0,05, čo je zákonný limit pre jazdu pod vplyvom alkoholu vo väčšine západoeurópskych krajín.

Menej ako 6 hodín spánku za noc výrazne ovplyvňuje reakčný čas, koordináciu a úsudok. Súčasne s tým sa môže zvýšiť pocitovanie úzkosti, stresu, dokonca môže spôsobiť prepuknutie depresie. 

Spánok je totiž pre telo dôležitým a nevyhnutným procesom, kedy dochádza nielen k obnove tkanív, ale ovplyvňuje aj našu osobnosť, spomienky, úroveň tolerancie a dokonca aj zmysel pre humor. Takže, dodržujte dostatočný spánkový režim aj za cenu, že budete vstávať na obed. 

Masturbácia 

men's gray crew-neck shirt
Photo by Irene Strong on Unsplash

Dôležité je ale dodržať zdravú mieru masturbácie. Austrálsky tím vedcov totiž dospel k záveru, že čím častejšie muži vo veku od 20 do 50 rokov ejakulovali, tým mali menšiu pravdepodobnosť vzniku rakoviny prostaty (tí, ktorí ejakulovali aspoň 5-krát do týždňa, mali až o tretinu nižšiu pravdepodobnosť). 

Káva 

time lapse photography of coffee on cup
Photo by Devin Avery on Unsplash

Ide o veľmi obľúbený nápoj, na ktorý sa názory podstatne rôznia. Je ale dokázané, že medzi ľuďmi, ktorí pijú kávu pravidelne v primeranom množstve je oveľa menej prípadov mŕtvice a niektorých druhov rakoviny ako u ľudí, ktorí kávu nepijú vôbec. Tiež je u nich nižšia pravdepodobnosť, že sa rozvinie demencia, Parkinsonova choroba alebo cukrovka 2.typu.

Káva totiž obsahuje viaceré prospešné antioxidanty, ktoré chránia telo pred oxidatívnym stresom a ochoreniami, ktoré z neho vyplývajú. 

Mastné jedlá 

yellow and white abstract painting
Photo by Susan Wilkinson on Unsplash

Tuk totiž rozhodne nie je najhoršia vec, ktorú môžete skonzumovať. V skutočnosti je veľmi dôležitý, pretože len vďaka nemu sa do krvi vstrebávajú vitamíny rozpustné v tukoch. Takisto platí, že tuk môže v zelenine ešte zvýšiť množstvo antioxidantov. Samozrejme je ideálne používať zdravšie oleje, ako napríklad olivový. 

Zdroj 

Eliška Zuzulová
Zdravím. Moje meno je Eliška a momentálne študujem veterinárnu medicínu. Napriek tomu ma vždy bavilo písanie, ktoré je mojou záľubou dodnes. Takisto veľmi rada čítam, učím sa a spoznávam nových ľudí. Snažím sa byť vždy milá a usmievavá. Zvyšok voľného času vždy rada venujem zvieratám.
Odoberať
Upozorniť na
Meno alebo prezývka
Nie je povinný
Pre správne fungovanie komentárov spracúvame cookies, prezývky a e-maily používateľov

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

0 Komentáre
Inline Feedbacks
Zobraziť všetky komentáre