Niekoľko populárnych mýtov o výžive a stravovaní

311

Internet je plný módnych diét a rýchlych rád, ktoré vám majú pomôcť schudnúť, nabrať svaly a dostať sa do formy s čo najmenšou námahou a komplikáciami. Tieto univerzálne prístupy sľubujú, že vám to uľahčia bez toho, aby ste si ich museli prispôsobiť vlastným potrebám. Bohužiaľ, väčšina týchto tipov je nezmysel a diéty nefungujú. Pravda za väčšinou týchto mýtov je taká, že namiesto nasledovania módnych trendov musíte nájsť vyvážený prístup, ktorý vám bude vyhovovať.

Mýtus: Sacharidy a tuky sú pre vás zlé, ale bielkoviny sú dobré

Toto tvrdenie sme už všetci počuli mnohokrát. Vždy sa hovorilo: „Mali by ste sa čo najviac vyhýbať sacharidom, pretože sa po nich priberá. Po tukoch sa priberá a bielkoviny sú dobré, pretože vás posilňujú a dodávajú vám energiu.“ Mnohé z týchto názorov sú také rozšírené, že ľudia na nich zakladajú celé módne diéty a milióny ľudí ich potom dodržiavajú. Tieto diéty sa stali takými extrémnymi, že často obmedzujú alebo takmer úplne odstraňujú jednu alebo viacero z týchto kategórií, čo nie je vhodné.

Zdroj Tamara Malaniy

Pravdou je, že všetky tri kategórie sú základnými makroživinami a všetky sú dôležitou súčasťou vyváženej stravy. Aj keď je pravda, že niektoré spracované sacharidy nie sú pre vás veľmi dobré, neznamená to, že sú všetky zlé alebo že by ste mali niektorú makroživinu zavrhnúť. Pokiaľ ide o tuky, neexistuje žiadna preukázaná súvislosť medzi konzumáciou tukov ako takých a väčším množstvom zdravotných problémov. Tuk je tiež základnou makroživinou, len by ste sa mali zamerať na konzumáciu zdravých tukov, ako sú ryby, prírodné arašidové maslo, kokosový olej atď. A nakoniec sú tu bielkoviny, o ktorých vám takmer každá diéta povie, že je v poriadku, ak sa do nich každý deň len tak pustíte. Pravdou je, že hlavným účelom bielkovín je rast a oprava svalov, takže ak nie ste obzvlášť aktívni, pravdepodobne ich toľko nepotrebujete. Príliš veľa bielkovín môže spôsobiť poškodenie obličiek a treba s nimi zaobchádzať s rešpektom.

Mýtus: Ľudia s extrémnou nadváhou dokážu schudnúť rovnako ľahko ako ostatní

Je celkom bežné, že sa ľudia pozerajú na tých, ktorí majú extrémnu nadváhu, a čudujú sa, prečo jednoducho neschudnú. Niektorí ľudia si myslia, že sa v skutočnosti vôbec nesnažia schudnúť, alebo sa o to pokúšajú len napoly pri zriedkavých príležitostiach. Pravdou však je, že mnohí obézni ľudia sa snažia schudnúť a majú to ťažšie ako ľudia s normálnou veľkosťou. Akonáhle začnete dosahovať určitú úroveň nadváhy, môžu v tele nastať hormonálne zmeny, ktoré vám sťažujú opätovné chudnutie.

Zdroj Towfiqu barbhuiya

Po prvé, u tých, ktorí majú extrémnu nadváhu, sa môže vyvinúť rezistencia na dôležitý hormón nazývaný leptín. Tento hormón je veľmi dôležitý pre reguláciu toho, koľko tuku vaše telo vytvára a ukladá. Keď tento hormón nefunguje správne, vaše telo sa bude brániť odbúravaniu tuku, aj keď podnikáte správne kroky na chudnutie. Po druhé, čím viac priberiete, tým je pravdepodobnejšie, že získate inzulínovú rezistenciu, takže bude ťažšie presvedčiť vaše telo, že je v poriadku zbaviť sa tohto nadbytočného tuku. To neznamená, že niekto, kto má veľa kilogramov navyše, nemôže dosiahnuť svoje ciele, ale môže to byť pre neho ťažšie.

Mýtus: Spaľovanie veľkého množstva tuku v krátkom čase je v poriadku

Nárazové diéty vám ponúknu možnosť zhodiť všetky nadbytočné kilogramy, ktorých ste sa chceli zbaviť, len za niekoľko mesiacov alebo dokonca týždňov. To, čo tvrdia, vyzerá ako zázrak a všetok ten tuk hneď spália. Teraz, keď je aj účinnosť týchto diét otázna, väčším problémom je, že aj keby tieto diéty fungovali, neboli by pre vás bezpečné. Jednoducho nie je z lekárskeho hľadiska vhodné schudnúť veľa za krátky čas.

Zdroj Arek Adeoye

Podľa odborníkov by ste nemali chudnúť viac ako jedno až dve kilá za týždeň. To je normálne a zdravé množstvo úbytku hmotnosti, ak máte dobrý fitnes plán. Ak sa budete snažiť ísť rýchlejšie, môžete sa vystaviť riziku zdravotných komplikácií. Problémom je, že ak chcete schudnúť viac ako pár kíl týždenne, budete musieť ísť extrémne tvrdo na kalorický deficit. To môže viesť k rôznym problémom vrátane žlčových kameňov, spomalenia metabolizmu, podvýživy, únavy a ďalších.

Mýtus: Potrebujete draslík? Siahnite po banáne

Netvrdíme, že banány majú nízky obsah draslíka. Majú ho pomerne veľké množstvo. Väčšina ľudí si však myslí, že po banánoch treba siahnuť, ak potrebujete dodať draslík, ale ťažko by vám povedali o iných položkách, ktoré obsahujú tento dôležitý elektrolyt.

Zdroj Mike Dorner

Je pravda, že ak nemôžete po ruke nájsť nič iné s draslíkom a naozaj ho potrebujete, banán vám pomôže, ale existuje množstvo možností s jeho vyšším množstvom. Strukoviny, najmä biela fazuľa, listová zelenina, bataty, mnohé melóny a množstvo iného ovocia a zeleniny majú podstatne viac draslíka ako banán. Alebo paradajky. Tie sú ďalším produktom s výrazne väčším množstvom draslíka ako banán a menším množstvom cukru.

Zdroj

Michaela Hric
Ahoj, volám sa Michaela. Veľmi rada čítam, cestujem, varím, no a samozrejme píšem. Prajem príjemné čítanie :)
Odoberať
Upozorniť na
Meno alebo prezývka
Nie je povinný
Pre správne fungovanie komentárov spracúvame cookies, prezývky a e-maily používateľov

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

0 Komentáre
Inline Feedbacks
Zobraziť všetky komentáre