Saunovanie ako obľúbený druh relaxu – Aké sú účinky sauny a čo by ste o nich mali vedieť?

996

Horúca sauna po cvičení alebo inej fyzickej aktivite pôsobí relaxačne a detoxikačne. Je toto tvrdenie skutočne pravdivé? Súčasný výskum dospel k rozporuplným názorom. Ak zvažujete začleniť saunu k zdravému životnému štýlu, presvedčite sa o tom u svojho lekára, či je to pre vaše telo prospešné.

Účinky sauny a saunovania

Posedenie v saune nie je len relaxačnou aktivitou. Nový výskum jasne ukázal, že má tiež mnoho priaznivých účinkov pre naše zdravie. Pobyt v saune znižuje riziko vaskulárnych ochorení, ako je napr. vysoký krvný tlak, neurokognitívnych ochorení a pomáha tiež pri pľúcnych chorobách, poruchách duševného zdravia a iné.

sauna fotografia
Foto od Ville.fi

Okrem toho, sauna tiež zmierňuje kožné ochorenia, artritídu, bolesti hlavy či chrípku. Dôkazy tiež naznačujú, že pravidelné návštevy sauny sú spojené s lepšou kvalitou života. Fínske sauny sú typické ich vysokou teplotou, ktorá je v rozmedzí 80 až 100 stupňov Celzia. Štúdia, ktorú vykonali práve v tejto krajine, prebiehala nasledovne. Skúmaná osoba spočiatku navštívila saunu najmenej raz za týždeň, pričom návštevnosť sa neskôr zvýšila na 2 až 3 krát za týždeň. Dĺžka „saunovania“ zvyčajne trvala od 5 do 20 minút.

Zistenia z tohto prieskumu naznačujú priaznivé účinky sauny na obehové, dýchacie, kardiovaskulárne a imunitné funkcie. U viac ako 2 000 Fínov, ktorí často chodili do sauny, sa o 66% znížilo riziko Alzheimerovej choroby a demencie, riziko mozgovej príhody sa znížilo o 62% a o 47% sa znížilo riziko vzniku hypertenzie.

Fyziologické reakcie, ktoré produkujú bežné pobyty v saune, zodpovedajú fyziologickým reakciám, ktoré produkuje stredne ťažká alebo vysoko intenzívna fyzická aktivita, ako napríklad chôdza. Výskumný tím v skutočnosti dokázal, že kombinácia sauny a fyzickej aktivity môže mať veľmi priaznivý vplyv na zdravie.

„Pobyt v saune, wellness a relaxácia je spojená s pozoruhodným množstvom zdravotných prínosov,“ myslia si vedci. „Je to bezpečná aktivita. Môže výrazne pomôcť zdraviu a osobám, ktoré majú problém s cvičením. A tiež je to výborne ako doplnok k cvičeniu.“

 

Sauny vs. parné miestnosti

Obidve miestnosti sa používajú na podporu potenia a možno by sa zdalo, že medzi saunou a parnou miestnosťou nie je žiadny rozdiel. Nie je tomu tak. Sauny využívajú suché teplo vyrobené zo sporáka alebo horúcich skál, zatiaľ čo parné miestnosti zahŕňajú vlhké teplo a pracujú v porovnaní so saunami pri nižších teplotách a 100% relatívnej vlhkosti.

Ľudia vyhľadávajú sauny s jasným cieľom – chcú relaxovať, čo je zároveň jedným z pozitívnych účinkov saunovania. Sauny slúžia nielen na relax, pozitívne vplývajú aj na krvný obeh, uvoľňujú svalstvo a navodzujú pocit úľavy od bolesti.

Sauny môžu pomôcť aj ľuďom s chronickým ochorením a artritídou, čo potvrdzuje aj samotná štúdia. Odborníci zistili, že saunovanie v priebehu štyroch týždňov stlmilo bolesť, znížilo stuhnutosť a únavu. Aj keď pacienti zaznamenali určitý posun vpred vďaka saunovaniu, odborníci odporúčajú, aby sa ľudia s ochoreniami nechali najskôr vyšetriť.

Saunovanie je obľúbeným druhom relaxu. Zdroj: Pinterest

Riziká používania sáun

Síce má použitie sáun niekoľko pozitívnych účinkov, netreba však zabúdať aj na riziká. Najčastejšou hrozbou je dehydratácia. Priemerný človek stratí v saune približne pol litra potu, preto treba dodržiavať pitný režim a vyhýbať sa dlhému saunovaniu. To, že sauny pomáhajú chudnutiu je hoax. Jedinou stratou hmotnosti pri saunovaní je strata tekutín, ktoré telo doplní hneď, ako sa človek napije.

Obzvlášť rizikové je používanie sáun pre ľudí s rôznymi zdravotnými ochoreniami. Saunovaniu by sa mali vyhnúť ľudia s astmou, epilepsiou, nízkym a vysokým krvným tlakom, s ochorením srdca, ale aj ženy v tehotenstve a ľudia pod vplyvom alkoholu.

Aj keď mnoho ľudí využíva sauny pre zlepšenie zdravého životného štýlu, platí to, že čo je dobré pre iných, nemusí byť dobré pre nás.

ZDROJ

Lucia Gajdošová
Ahojte :) Volám sa Lucia a aktuálne pracujem v marketingovej agentúre. Som milovníčkou kníh, kávy, cestovania a spoznávania nových miest. Popri práci sa venujem aj foteniu a sociálnym sieťam.
Odoberať
Upozorniť na
Meno alebo prezývka
Nie je povinný
Pre správne fungovanie komentárov spracúvame cookies, prezývky a e-maily používateľov

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

0 Komentáre
Inline Feedbacks
Zobraziť všetky komentáre